شهرْخدای سنایی در حدیقهالحقیقه
نویسندگان
چکیده
دیدار سنایی با پیر در بخشی از کتاب حدیقهالحقیقه با پرسش هایی درباره سرزمینی که وی (پیر خردمند) از آنجا آمده، همراه است. پیر آن جایگاه را «شهرْخدا» می نامد و از ویژگی های آن برای شاعر سخن می گوید:گفتم آخر کجاست آن کشورگفت: از کی و از کجا برترجای کی گویمش که شهرْخدایجای جان است و جان ندارد جایدر این مقاله بررسی ماهوی و جغرافیایی شهری که سنایی آن را «شهر خدا» می نامد، موردنظر است. این سرزمین را سهروردی «ناکجاآباد» و «عالم مثال» و یا «عالم صور معلقه» هم نامیده است. هدف مقاله پیش رو، بحث درباره ویژگی های این شهر است. «شهر خدا» در نظر عارفانی چون سنایی، سرزمینی ماورایی است که عارف می تواند با گریختن از قبای جسم به سوی آن راهی شود؛ سرزمینی است که منشأ و مرجع تمامی ارواح است. همه آنچه در زمین وجود دارد ریشه در آن سرزمین دارد. بحث درباره تأثیرپذیری سهروردی از سنایی در آفرینش ناکجاآباد و عالم مثال هم از دیگر اهداف این جستار است. همچنین ویژگی های آرمان شهری این سرزمین آن را به ایده مدینه فاضله (یوتوپیا)ی فیلسوفان نزدیک می کند.
منابع مشابه
امامت در آثار سنایی غزنوی
بحث «امامت» از مهمترین بحثهای فرقههای کلامی به خصوص فرقة شیعة امامیه است. اهمیت فراوان این موضوع و نیز اشارات گستردة سنایی در این زمینه، موجبات تهیة نوشتة حاضر را فراهم کردند. برای این منظور در قسمت اول با استفاده از منابع کلامی به خصوص منابع شیعی به بررسی خیلی مختصر مباحثی مانند ضرورت امام، عصمت امام و ... و در قسمت دوم، که مهمترین قسمت این مقاله است، به اشارات مختلف و همه جانبة حکیم سنایی د...
متن کاملشهرْخدای سنایی در حدیقةالحقیقة
دیدار سنایی با پیر در بخشی از کتاب حدیقةالحقیقة با پرسشهایی دربارة سرزمینی که وی (پیر خردمند) از آنجا آمده، همراه است. پیر آن جایگاه را «شهرْخدا» مینامد و از ویژگیهای آن برای شاعر سخن میگوید:گفتم آخر کجاست آن کشورگفت: از کی و از کجا برترجای کی گویمش که شهرْخدایجای جان است و جان ندارد جایدر این مقاله بررسی ماهوی و جغرافیایی شهری که سنایی آن را «شهر خدا» مینامد، موردنظر است. این سرزمین را سهرو...
متن کاملتأمّلات مرگاندیشانه در آثار سنایی
تأمّلات مرگاندیشانه در آثار سنایی مصطفی خورسندی شیرغان [1] محمد بهنام فر [2] تاریخ دریافت:7/3/91 تاریخ تصویب:12/4/92 چکیده هدف این مقاله تحلیل جامع تأمّلات مرگاندیشانه در آثار سنایی است. مرگ، یکی از اندیشههای کلان و مهمّ در آثار سنایی است و او به پدیدۀ مرگ از زاویهها و چشماندازهای گوناگون نگریسته و آن را به شیواترین و نغزترین بیان تصویر نموده است. این چشماندازهای متنوّع را...
متن کاملکاربردهای پرسش در حدیقة سنایی
حدیقةالحقیقه یکی از متون تعلیمی عرفان و تصوف بهشمار میرود که گاه جنبة تعلیم در آن بر ذوق و خیال غلبه دارد و میتوان آن را نوعی دایرةالمعارف عرفانی دانست. یکی از ابزارهای زبانی که خطیبان، شاعران و سخنوران در آثار تعلیمی برای تأثیرگذاری بیشتر سخن بر مخاطبان، از آن استفاده میکنند، به کاربردن جملههای پرسشی در کلام است. سنایی نیز در منظومة تعلیمی خود، حدیقه، از این ابزار بهره برده است. در این پژ...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
عنوان ژورنال:
ادبیات عرفانی و اسطوره شناختیجلد ۶، شماره ۲۰، صفحات ۳۳-۵۳
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023